عباس زادعلی

عباس زادعلی

عباس زادعلی

عباس زادعلی

سرطان مثانه بدخیم

دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۴۱ ق.ظ

سرطان مثانه بدخیم

سرطان مثانه ،سرطان مثانه در زنان،سرطان مثانه چه علائمی دارد،سرطان مثانه کشنده است؟،سرطان مثانه چیست،سرطان مثانه زنان،سرطان مثانه درمان،سرطان مثانه بدخیم،سرطان مثانه مردان،سرطان مثانه درمان دارد،سرطان مثانه در زنان جوان،علائم سرطان مثانه در زنان چیست،درمان سرطان مثانه در زنان،علایم سرطان مثانه در زنان،نشانه سرطان مثانه در زنان

سرطان مثانه

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بیماری سرطان مثانه و علل و علائم آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.این سرطان یکی از انواع سرطان‌های سلول‌های پوششی است. این سرطان دومین سرطان شایع دستگاه ادراری-تناسلی است. سن متوسط برای تشخیص کانسر مثانه ۶۵ سالگی است. میزان بروز سرطان مثانه در مردان بیشتر است. این سرطان در سفیدپوستان بیش از سیاه‌پوستان مشاهده می‌شود.در ایران، مردان چهار برابر بیش‌تر از زنان به این سرطان مبتلا می‌شوند.مثانه عضوی توخالی در پایین حفره لگن است و محل تجمع ادرار تولید شده از کلیه هاست که از طریق حالب ها وارد آن می شود . ظرفیت مثانه حدود ۴۰۰ – ۵۰۰ سی سی ادرار است .این عضو نیز ممکن است دچار رشد سلول سرطانی شود .

سن ابتلا سرطان مثانه

تومور یا سرطان مثانه در واقع رشد غیرطبیعی سلول های مثانه است.تومور ها ممکن است مهاجم یا غیر مهاجم باشند. خوشبختانه تومور های غیرمهاجم معمولا به داخل دیواره مثانه دست اندازی (متاستاز دادن )نمی کنند.اگر یک تومور مهاجم باشد, ممکن است سلول های آن به دیواره مثانه و سپس به سایر ارگان های بدن از طریق خون و جریان لنفاوی دست اندازی کنند.تومور های مثانه معمولا آقایان را ۴ برابر خانم ها مبتلا می سازند . شایعترین سن ابتلا به سرطان مثانه ۶۵ سالگی است ولی نباید فراموش کنیم که در افراد ۲۰ – ۳۰ ساله هم اینجانب دیده ام . این سرطان کشنده‌ترین سرطان دستگاه ادراری و دومین سرطان شایع دستگاه ادراری-تناسلی است .

علت سرطان مثانه

کشیدن سیگار : مهمترین علت این سرطان سیگار است . افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری چهار برابر بیشتر احتمال سرطان مثانه دارند .

مصرف تریاک

مواد شیمیایی صنعتی : بنزیدین و فنیل آمین

درکارخانجات لاستیک سازی , رنگ سازی و پارچه بافی وبه ندرت آرایشگرها

کارگران کارخانه های چرم و نقاشان و خشک شویی ها

کارگرانی که با آلومینیوم سرو کار دارند

اگریکی ازاعضا خانواده شما مبتلابه این سرطان است ,احتمال ابتلا شما نیز بیشتر است.

سنگ مثانه ، عفونت شیستوزومیازیس ، عفونتهای مکرر مثانه

سابقه رادیوتراپی

استفادۀ بلندمدت از سوند جهت ادرار

سرطان مثانه چیست؟

این سرطان به طور کلی از لایه ی داخلی مثانه آغاز می شود (به عنوان مثال، مخاط) و ممکن است به لایه های عمیق نیز سرایت کرده و رشد کند.در عوض ممکن است به مدتی طولانی، به مخاط بستگی داشته باشد. سرطان مثانه ممکن است در انواع مختلف ظاهر شود. شایع ترین شکل آن، ظاهر درختچه ای (پاپیلاری) است، اما ممکن است به شکل یک گره، رشد جامد نامنظم یا ضخیم شدن ضعیف دیواره داخلی مثانه نیز، ظاهر شود. سرطان مثانه را می توان به صورت سطحی و تهاجمی تقسیم کرد، در حالیکه درمان نوع اول بهتر از درمان دوم است. درمان اولیه برای این سرطان برداشتن تومورهای مثانه (TURBT) است که از طریق مثانه خارج می شود و بررسی های لازم مربوط به هر دو مرحله و درجه تومور را فراهم می کند. به این ترتیب، این سرطان، طبقه بندی شده و براساس میزان گسترش سرطان و درجه بندی ؛ سلول های غیر طبیعی و یا تهاجمی در زیر میکروسکوپ بررسی می شوند.

انواع سرطان مثانه

با توجه به نوع سلول‌های بدخیم (سرطانی) در سلول‌های پوشش دستگاه ادراری مثانه، سه نوع سرطان ایجاد می‌شود: کارسینوم سلول ترانزیشنال (Transitional Cell Carcinoma): سرطانی است که در سلول‌های موجود در درونی‌ترین لایه پوشش دستگاه ادراری مربوط به مثانه ایجاد می‌شود. بیشتر سرطان‌های مثانه در این سلول‌های ارتجاعی ایجاد می‌شوند. کارسینوم سلول سنگفرشی (Squamous Cell Carcinoma): سرطانی است که در سلول سنگفرشی که سلول‌هایی ظریف و مسطح هستند ایجاد می‌شود و ممکن است پس از عفونت‌ها یا التهاب‌های بلندمدت، در پوشش دستگاه ادراری مثانه به‌وجود آیند. این سرطان زیر میکروسکوپ شبیه سرطان پوست است. آدنوکارسینوم (Adenocarcinoma): سرطانی است که در سلول‌های غده‌ای (Glandular) مثانه بوجود می‌آید. سلول‌های غده‌ای موجود در پوشش دستگاه ادراری مثانه، موادی مخاط مانند تولید می‌کنند.

علائم سرطان مثانه

در اکثر مواقع یکی از شایع ترین علائم این سرطان ، وجود خون در ادرار است. یکسری از علائم نیز ممکن است در بعضی از افراد مبتلا به این سرطان دیده شود مانند ضعف، کاهش وزن و درد استخوانی. علائم این سرطان عبارتند از:

وجود خون در ادرار

تخلیه ادرار همراه با درد

تکرر ادرار

نیاز سریع به تخلیه ادرار

بی اختیاری در دفع ادرار

درد در ناحیه شکم

درد در قسمت تحتانی کمر

عوامل سرطان مثانه

هنوز عوامل ایجاد این سرطان کشف نشده اند اما کشیدن سیگار و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. و مانند سایر سرطان ها، به نظر می رسد که تغییر در DNA سلول ها، دلیل به وجود آمدن این سرطان باشد.

درمان سرطان مثانه

– در حدود ۷۰% از افرادی که با سرطان مثانه مراجعه می کنند ، تنها لایه سطحی مثانه آنها درگیر است و درگیری عضلات مثانه در آنها مشاهده نمی شود. درمان اولیه که برای آنها انجام می شود برداشتن تومور از طریق سیستوسکوپ (TURBT) و تراشیدن مثانه می باشد؛ معمولاً بعد از این کار از یک درمان تکمیلی به منظور جلوگیری از عود استفاده می کنند. – در حدود ۲۵-۲۰ % از افراد فوق تومورشان بعد از مدتی به نوع تهاجمی تبدیل می شود. – ۳۰% باقیمانده از ابتدا ، با درگیری ماهیچه های مثانه مراجعه می کنند ؛ در این حالت جراحی آنها به صورت برداشت کامل مثانه (سیستکتومی- (Cystectomy و بافت های اطراف است.

علل سرطان مثانه چیست؟

آرایش ژنتیکی، نژاد و تاریخچه‌ی خانوادگی : این سرطان بیشتر در میان مردان سفیدپوست بالای ۴۰ سال شایع است. وجود سابقه سرطان مثانه یا مجاری ادراری در خانواده‌ی نزدیک، یعنی والدین و فرزندان، احتمال ابتلا برای سایر اعضا را تشدید می‌کند.التهاب مزمن مثانه : درصورتی‌که عفونت مثانه عود کند یا عامل دیگری در بلندمدت باعث تحریک مثانه شود، احتمال ابتلا به سرطان مثانه در شخص افزایش می‌یابد.سیگارکشیدن : هربار که دود تنباکو را استنشاق می‌کنید، درواقع طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی را وارد بدن خود می‌کنید. در طول زمان، این مواد شیمیایی در مثانه‌ی شما جا خوش می‌کنند. شاید برخی از این مواد همراه با ادرار دفع بشوند، اما همچنان به بافت داخلی مثانه‌تان آسیب وارد می‌کنند و شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار می‌دهند. قرارداشتن در معرض مواد شیمیایی خطرناک : افرادی که در صنایع بخصوصی مانند رنگ‌کاری، تعمیر خودرو، آرایشگری، رانندگی ماشین‌های سنگین، کار با چاپگرها و… کار می‌کنند، احتمالا در بلندمدت در معرض مواد شیمیایی خطرناک هستند. همین موضوع افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه را برای آنها در پی دارد.

جراحی سرطان مثانه

جراحی نخستین گزینه برای درمان این سرطان در مراحل اولیه آنست چون در مراحله اولیه احتمالا سرطان هنوز به دیگر بخش های بدن سرایت نکرده است. گاهی ممکنست برای مداوای سرطانی که عودت کرده و یا از جای دیگر بدن منتقل شده است نیز از جراحی استفاده شود. برای برخی از بیماران ممکنست بهترین گزینه درمانی، درمانی باشد که طی آن مثانه بیمار نگه داشته می شود. برای برخی دیگر از بیماران، ممکنست که برداشتن کل مثانه خطر سرطان دیگری را به همراه داشته باشد. پزشک پس از گفتگو با بیمار، مناسب ترین گزینه را انتخاب خواهد کرد.

تشخیص سرطان مثانه

آزمایش تشحیص این سرطان : آزمایش معمول برای تشخیص سرطان مثانه وجود ندارد. اما اگر در معرض خطر زیادی قرار دارید و یا نشانه‌هایی در شما دیده شده، احتمالا اولین آزمایش، آزمایش خون می‌باشد. اگر نیاز باشد به روش سیستوسکوپی از مثانه نمونه برداشته می‌شود تا در زیر میکروسکوپ آزمایش شود. نمونه برداری بهترین روش برای تشخیص سرطان مثانه است.

تصویربرداری : اگر این سرطان در بدن تشخیص داده شود، تصویربرداری می‌کنند تا دریابند که سرطان به بخش‌های دیگر نفوذ کرده یا خیر! تزریق با رنگ انجام می‌دهند تا تغییرات احتمالی در بدن را متوجه شوند. سی تی اسکن و ام آر آی بیشترین جزئیات را در اختیار ما قرار می‌دهند. سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصویر به جای تابش استفاده می‌کنند. آزمایشات تصویربرداری بیشتر برای تشخیص سرطان در ریه و استخوان انجام می‌شود.

آزمایش کامل ادرار و سیتولوژی ادرار

سونوگرافی کلیه و مثانه

سی تی شکم و لگن با و بدون ماده حاجب وریدی

سیستوسکوپی ( دیدن مثانه با اندوسکوپ )

عکسبرداری از قفسه سینه

مراحل سرطان مثانه

مرحله صفر: سرطان در پوشش داخلی باقی می‌ماند.

مرحله اول: سرطان به دیواره مثانه گسترش یافته است

مرحله دوم: سرطان به عضلات جدار مثانه رسیده است.

مرحله سوم: سرطان به بافت چربی در اطراف مثانه گسترش یافته است.

مرحله چهارم: سرطان به شکم، لگن، غدد لنفاوی، استخوان، ریه و یا کبد گسترش یافته است.

علایم و نشانه‌های سرطان مثانه

هماچوری

کم‌خونی به علت از دست دادن خون به صورت مزمن

علایم تحریکی ادرار: شامل تکرر ادرار، فوریت و سوزش ادرار

کاهش وزن قابل توجه، دردهای استخوانی که در مراحل پیشرفته ایجاد می‌شوند

درمان سرطان مثانه با پرتو درمانی

پرتودرمانی روشی است برای درمان سرطان که از اشعه ایکس با انرژی بالا یا دیگر انواع پرتوها برای نابودی سلول‌های سرطانی و همچنین جلوگیری از رشد و تکثیر آن‌ها استفاده می‌کند. دو نوع پرتودرمانی وجود دارد که به شرح زیر است: پرتودرمانی خارجی از دستگاهی بیرون از بدن برای ارسال پرتو به سمت سرطان استفاده می‌کند. پرتودرمانی داخلی از ماده رادیواکتیوی که در سوزن، دانه، سیم یا کاتتر هایی که مستقیماً وارد بدن می‌شوند و در نزدیکی سرطان قرار می‌گیرند، استفاده می‌کند.

درمان سرطان مثانه با شیمی درمانی

شیمی‌درمانی یکی از روش‌های درمان سرطان است که از داروها برای متوقف ساختن رشد سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند، شیمی‌درمانی این کار را با کشتن سلول‌ها یا با توقف تکثیر آن‌ها انجام می‌دهد. وقتی شیمی‌درمانی از طریق دهان یا تزریق وریدی یا عضلانی انجام می‌شود، داروها وارد جریان خون می‌شوند و می‌توانند از طریق بدن به سلول‌های سرطانی برسند. وقتی شیمی‌درمانی مستقیماً به مایع مغزی نخاعی، اندام یا حفره‌ای از بدن مانند شکم تزریق شود، داروها عمدتاً روی سلول‌های سرطانی واقع در آن ناحیه اثر می‌کنند. برای سرطان مثانه، شیمی‌درمانی ناحیه‌ای ممکن است داخل مثانه‌ای باشد. روشی که شیمی‌درمانی به آن صورت انجام شود به نوع و سطح سرطان بستگی دارد. شیمی‌درمانی ترکیبی درمانی است که در آن از بیش از یک داروی ضد سرطان استفاده می‌شود.

درمان سرطان مثانه با ایمن درمانی

ایمن درمانی، درمانی است که از سیستم ایمنی بدن بیمار برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند. مواد ساخته‌شده از طریق بدن یا ساخته‌شده در آزمایشگاه برای تقویت یا افزایش سیستم دفاعی بدن در مقابل سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمانی سرطان را بیوتراپی نیز می‌نامند. مهارکننده‌های PD-1، نوعی از ایمن درمانی هستند که در درمان سرطان مثانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. PD-1 پروتئینی است که روی سطح سلول‌های T قرار دارد که باعث می‌شود بدن پاسخ‌های ایمنی مناسبی را از خود نشان دهد. وقتی PD-1 روی سلول سرطانی به پروتئین دیگری به نام PDL-1 می‌چسبد، مانع سلول T از کشتن سلول سرطانی می‌شود. سرطان مثانه ممکن است با ایمن درمانی درون مثانه‌ای که به آن BCG میگویند نیز درمان شود. BCG جایگزینی است برای درمان سرطان مثانه با استفاده از کاتتر.

غربالگری مبتلایان به سرطان مثانه

در بیمارانی که سابقۀ ابتلا به این سرطان را داشته‌اند، دو نوع آزمایش غربالگری می‌تواند انجام شود: سیستوسکوپی (Cystoscopy) : روشی است برای معاینۀ داخل مثانه و پیشابراه به‌منظور بررسی نواحی غیرطبیعی. سیستوسکوپ (لوله‌ای باریک و نورانی) را از طریق پیشابراه به درون مثانه می‌فرستند و ممکن است مقداری از بافت‌ها را برای آزمایش بردارند. یاخته شناسی ادرار (Urine Cytology): عبارت است از معاینۀ ادرار زیر میکروسکوپ برای بررسی سلول‌های غیرطبیعی.

تشخیص سرطان مثانه با آزمایش ادرار

در آزمایش ادرار وجود خون ( RBC) بیش از ۳ عدد مخصوصا در فرد بالای ۵۰ سال تا حد زیادی نشان دهنده سرطان مثانه است و حتما نیاز به سیستوسکوپی دارد .

تشخیص سرطان مثانه با سونوگرافی

سونوگرافی کلیه و مثانه اولین اقدام لازم در افرادی است که خون در ادرار ( هماچوری) دارند . در سونوگرافی اگر با دقت انجام شود ، توده مثانه دیده میشود و نیاز به سیستوسکوپی دارد .

تشخیص سرطان مثانه با سیستوسکوپی

سیستوسکوپی، یک روش است که اجازه می دهد تا داخل مثانه را از طریق یک لوله نازک روشن که شامل یک دوربین است رویت کنیم . با این ابزار همچنین می توان نمونه های کوچک (بیوپسی) از نواحی غیر طبیعی برداشت . بیوپسی بافت قابل اطمینان ترین راه و بهترین روش برای تشخیص سرطان مثانه است و توسط متخصص کلیه و مجاری ادراری ( اورولوژیست ) یا فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری (ارولوژی) انجام می شود .

درمان سرطان مثانه چیست

برداشت سرطان از طریق مجرا (TUR) : که بروش اندوسکوپیک و با دستگاهی بروش بسته انجام میشود . این روش با بی حسی و سرپایی انجام میشود .ابزار (resectoscope) با یک حلقه سیم کوچک است که از طریق مجرای ادرار به مثانه وارد می شود حلقه با برش یا سوزش و با جریان الکتریکی سبب حذف تومور و اجازه می دهد تا آن از مثانه خارج شود. استفاده از BCG در داخل مثانه : یکماه بعد از برداشت سرطان مثانه بروش اندوسکوپیک و TUR ، تزریق محلول BCG در داخل مثانه به تعداد ۶ عدد و بصورت هفتگی انجام می شود تا جلوی عود سرطان مثانه گرفته شود . تزریق این محلول در مطب و سرپایی است . برداشت جراحی کل مثانه :اگر سرطان مثانه بحدی بزرگ باشد که نتوان آندوسکوپی درمان کرد ،کل مثانه با جراحی برداشته شده ( رادیکال سیستوسکوپی ) و مثانه مصنوعی با استفاده از روده ساخته شده و به مجرای طبیعی بیمار پیوند زده می شود و شخص بصورت طبیعی ادرار میکند و نیاز به گذاشتن کیسه در پهلوی بیمار نیست .این روش بهترین و پیشرفته ترین جراحی سرطان مثانه است . این عمل توسط متخصص کلیه و مجاری ادراری ( اورولوژیست ) یا فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری (ارولوژی) انجام می شود . رادیوتراپی و شیمی درمانی :در موارد پیشرفته سرطان مثانه که امکان جراحی نباشد ، این درمان انجام می شود .

افزایش احتمال سرطان مثانه

سیگار کشیدن: مهمترین عامل ابتلا به سرطان مثانه مصرف سیگار است و میزان خطر بستگی به مدت و مقدار مصرف سیگار دارد. خطر ایجاد سرطان مثانه در افراد سیگاری دو برابر افراد غیر سیگاری است. سرطان مثانه در مردان و افراد مسن بیشتر دیده می‌شود. میانگین سنی افراد هنگام تشخیص 65 سال است. بنابراین جنسیت (در ایران، مردان چهار برابر بیش‌تر از زنان به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند.) و سن از عوامل موثر بر سرطان مثانه هستند. سابقه خانوادگی، شانس ابتلا به این سرطان را دو برابر می‌کند. میزان بروز سرطان مثانه در سفیدپوستان بیش از سیاه‌پوستان است. تماس‌های شغلی با مواد شیمیایی مانند رنگ‌های صنعتی، دود زغال‌سنگ، یا مواد شیمیایی مورد استفاده در لاستیک‌سازی، برخی رنگ‌ها یا منسوجات احتمال ابتلاء به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد. (سال‌های زیادی طول می‌کشد تا سرطان مثانه بروز کند.) ترکیبات آروماتیک موجود در آلودگی هوا با اتصال به دی.ان.آ (DNA) و تجزیه آن احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهند. عفونت‌های مزمن ادراری درمان نشده تروما به اپی‌تلیوم مثانه ناشی از سنگ و عفونت‌های مکرر. سیکلوفسفامید که در شیمی درمانی و برای درمان برخی از انواع سرطان‌ها استفاده می‌شود تنها ماده‌ پزشکی است که موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه می‌شود. استفادۀ بلند مدت از سوند جهت ادرار. آشامیدن آبی که حاوی میزان زیادی آرسنیک است.

درجه بندی سرطان مثانه

درجه بندی سرطان، به شکل سلول‌ها در زیر میکروسکوپ مربوط می‌شود. درجه سرطان فاکتوری در پیش‌بینی احتمال عود سرطان پس از درمان و شانس زنده ماندن فرد مبتلا می‌باشد. تومورهای مثانه به دو درجه پایین (low) و بالا (High) تقسیم می‌شوند. درجه تومورهای غیر تهاجمی می‌تواند پایین و بالا باشد. در صورتی که تمام تومورهای تهاجمی (تومور مرحلۀ T1 و بیشتر) درجه بالا هستند.

رژیم غذایی مناسب برای سرطان مثانه

متخصصان هشدار دادند افرادی که روزانه بیش از 53 گرم پنیر (53 گرم پنیر تقریبا به اندازه یک تکه کوچک شکلات است.) مصرف می‌کنند احتمال بروز سرطان مثانه در آن‌ها بیش از 50 درصد افزایش می‌یابد. در عین حال خوردن کمتر از این مقدار پنیر در روز هیچ خطری برای سلامت مثانه ندارد. چربی‌های اشباع شده مثل گوشت و لبنیات احتمال بروز این سرطان را تشدید کرده اما در عوض چربی‌های سالم مثل روغن زیتون نقش حفاظت کننده در برابر این بیماری دارند. مصرف چای سبز منجر به کاهش التهابات در جدار مثانه و سایر سلول‌های بدن می‌شود و نقش پیشگیری کننده در سرطان مثانه را دارد. ترب و تربچه نیز نقش پیشگیری کننده‌ای در وقوع سرطان مثانه دارند. مصرف ماست نیز در خانم ها 46% ودر آقایان 36% نقش پیشگیری کننده دارد. سبزیجات به خصوص کلم بروکلی و فلفل سبز (فلفل سبز سرشار از ویتامین A و C است که از جمله ویتامین‌های ضداکسیدان هستند و روی رادیکال‌های آزاد که اثر تخریبی بر روی سلول‌های سالم دارند، اثرگذارند) استفاده کنید. مصرف آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین آ، ای، سی، روی و سلنیوم نقش مهمی در پیشگیری از بروز سرطان مثانه دارد.

بیشتر بخوانید : درمان سنگ مثانهدرمان التهاب مثانهدرمان سرطان تخمداندرمان سرطان پروستاتسرطان بیضه چیست

خواص دارویی گل ختمی خبازی

علائم سرطان مغز و استخوان در کودکان

سالک کیست

میخچه پای مرغ مینا

روغن لیمو طرز تهیه

تصویر گل ختمی خبازی

سرطان مغز استخوان و درمان آن

ایا بیماری سالک واگیردار است

میخچه در پاشنه پا

خواص هلیله سیاه برای جوانی

گل ختمی چه خواصی دارد

ایا سرطان مغز استخوان کشنده است

درمان سالک چیست

میخچه پاشنه چیست

خواص هلیله سیاه برای موی سفید

گل ختمی بنفش خواص

سرطان مغز استخوان کودکان

علائم سالک چیست

عکس میخچه پا در کودکان

خواص روغن لیمو



  • عباس زادعلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی